Wat zijn de nadelen van een BTW?

By | oktober 5, 2019

De voor- en nadelen van de belasting over de toegevoegde waarde kunnen vaak inspireren tot een gepassioneerd debat. Het is een systeem dat veel geld kan opbrengen, maar gaat het ten koste van degenen die de grootste behoeften hebben? Dat is een vraag die elke gemeenschap moet beantwoorden als ze een btw als een mogelijke financiële oplossing ziet. Lees hieronder een aantal nadelen van de Btw en ga naar Btw Berekenen mits je een online hulpmiddel nodig hebt voor je financiële zaken.

Het is meestal een belasting die zeer regressief is.

Het grootste deel van de belastinggeld dat wordt gegenereerd door een BTW is afkomstig van degenen die het zich het minst kunnen veroorloven om deze te betalen. De armste percentages van een sociaal-economisch systeem betalen over het algemeen een hoger percentage van hun inkomen aan de BTW dan hun rijkere tegenhangers.

Het is een belasting die gewoonlijk wordt toegevoegd aan andere belastingen.

Een BTW zou hoogstwaarschijnlijk worden toegevoegd aan de omzetbelasting van de staat. Als er een 6% omzetbelasting is en een 4% BTW wordt toegevoegd, dan kost een artikel van 10 euro 11 euro voor een consument in plaats van 10,60 euro. Op grote ticket items, is dat een verschil dat kan echt snel oplopen.

Lees ook: Belangrijke aspecten waar je naar moet kijken bij het aanschaffen van een scooter

Het zou een administratieve last voor bedrijven worden.

Wanneer een BTW wordt toegevoegd, verandert het de detailhandelsprijs van elk item en dienst die wordt aangeboden. De BTW zou moeten worden berekend voor elke stap van het proces dat nodig is om een product of dienst te creëren of aan te bieden. Vervolgens zouden deze extra kosten in de uiteindelijke productprijs worden doorberekend, waardoor de consument alle extra belasting moet betalen. Dan heeft de consument een definitieve BTW die hij moet betalen bij het afronden van zijn aankoop.

Niet iedereen hoeft misschien een BTW te betalen.

Veel btw-systemen bieden bedrijven de mogelijkheid om een belastingvrijstelling toe te passen. Dit betekent dat zij niet de belasting over de toegevoegde waarde hoeven te betalen op de goederen die worden gebruikt en die uiteindelijk aan een consument zullen worden verkocht. Dit betekent dat het grootste deel van de belastingdruk op de individuele consument komt te liggen, waarbij vrijgestelde bedrijven in wezen een vrijbrief krijgen wanneer een consument geen toegang heeft om een dergelijke vrijstelling aan te vragen.