5 Redenen waarom Italiaans eten goed is voor jouw gezondheid

door | oktober 25, 2020

Italiaanse maaltijden behoren tot de gezondste als het gaat om uit eten gaan. De Italiaanse keuken volgt het mediterrane patroon van het koken met eenvoudige en natuurlijke ingrediënten, zoals knoflook, olijfolie, tomaten, groene groenten en volle granen, waardoor maaltijden gemaakt met Italiaanse producten een van de gezondste diëten is.

Hieronder staan de 5 essentiële ingrediënten van de Italiaanse keuken die jouw gezondheid op vele manieren ten goede kunnen komen.

Olijfolie

Olijfolie is een basisingrediënt in de Italiaanse keuken en is zeer goed voor de gezondheid. De verzadigde vetten in olijfolie helpen bij het verlagen van “slechte” LDL-cholesterol en het stimuleren van “goede” HDL-cholesterol. Olijfolie wordt gebruikt in veel Italiaanse gerechten, zoals de dressing van de saladegroenten, pastasauzen en gegrild vlees.

Tomaten

Tomaten zijn een hoofdbestanddeel van Italiaanse gerechten. Ze zijn een goede bron van Vitamine C en Vitamine K, maar ook van vezels. Niets smaakt beter dan een rijpe tomaat gemaakt in een Italiaanse rode saus of geserveerd op een bedje van verse groenten. Voeg verse tomaten toe aan jouw soepen en salades of leer hoe je stap voor stap een verse tomatensaus in de tuin kunt maken.

Knoflook

Knoflook heeft zowel antibiotische als schimmelwerende eigenschappen. Studies tonen aan dat knoflook gezond is voor het hart en ook stolling voorkomt. Knoflook is een belangrijk ingrediënt in Italiaanse gerechten en wordt toegevoegd aan gesauteerde groenten, saladedressings en spaghettisaus.

Hele korrels

Pasta, een van de belangrijkste Italiaanse maaltijden, wordt gemaakt van hele korrels. Pasta is een goede bron van complexe koolhydraten, die essentieel zijn om jouw energieniveau en metabolisme te stimuleren. Pasta met tomatenblokjes en olijfolie is een gezonde manier om van Italiaans eten te genieten.

Zeevruchten

Zeevruchten in Italiaanse diëten zijn rijk aan allerlei soorten schelpdieren en vis, vaak in hetzelfde gerecht. Terwijl tonijn en zalm zorgen voor gezonde omega-3-vetzuren, zorgen garnalen en mosselen voor eiwitten, niacine en selenium.

Lees ook: Gezondheidsvoordelen van het spelen van autospellen