Het ontdekken van de vele gezonde voordelen van tuinieren

door | december 3, 2020

In het begin van de COVID-19 pandemie, toen lockdowns duizenden werkloos maakten en krantenkoppen voedseltekorten voorspelden, pikten bezorgde Nederlanders hun harken en schoppen op.

Veel mensen werden afgesneden van sociale bijeenkomsten. Ze maakten zich zorgen over kale planken en vervuilde kruidenierswinkels. En ze hadden iets nodig om schoolkinderen te bezetten.

Als reactie daarop begonnen recordaantal mensen met het cultiveren van coronavirusoverwinningstuinen. Binnen enkele weken waren zaden, zaailingen en fruitbomen online en in tuincentra uitverkocht.

Het blijkt dat de impuls om te tuinieren eigenlijk een geweldig idee is – of je nu wel of niet met een crisis te maken hebt – omdat tuinieren een van de gezondste hobby’s is die je kunt ontwikkelen.

Voor meer informatie over tuinieren en hoe je het kunt onderhouden kun je terecht op bostuinonderhoud.com/.

Blijf lezen om meer te weten te komen over de vele voordelen van tuinieren, voor jou en jouw gemeenschap.

Tuinieren bouwt kracht op, bevordert de slaap en helpt je een gezond gewicht te behouden

De Centers for Disease Control and Prevention (CDC) zegt dat tuinieren oefening is. Activiteiten zoals het harken en maaien van gras kunnen vallen onder de categorie van lichte tot matige lichaamsbeweging, terwijl het scheppen, graven en hakken van hout kan worden beschouwd als krachtige lichaamsbeweging.

Hoe dan ook, het werken in een tuin maakt gebruik van elke belangrijke spiergroep in het lichaam. Dit feit zal niemand verbazen die na een dag werken in de tuin wakker wordt.

Studies hebben aangetoond dat de fysieke inspanning van het werken in een tuin kan helpen bij het compenseren van zowel leeftijdsgebonden gewichtstoename en obesitas bij kinderen. En onderzoekers van de Universiteit van Pennsylvania meldden dat mensen die in de tuin werken meer kans hebben om ’s nachts een stevige 7 uur slaap te krijgen.

Tuinieren is een stemmingsversterker

Studies in de Verenigde Staten en in het buitenland hebben uitgewezen dat tuinieren je stemming verbetert en je gevoel van eigenwaarde verhoogt. Wanneer mensen in een tuin verblijven, daalt hun angstniveau en voelen ze zich minder depressief.

In een meerjarig onderzoek dat in 2011 is gepubliceerd, hebben mensen met een depressie 12 weken lang deelgenomen aan een tuininterventie. Daarna hebben onderzoekers verschillende aspecten van hun mentale gezondheid gemeten, waaronder depressieve symptomen, waarbij ze ontdekten dat ze allemaal significant verbeterd waren. En die verbeteringen duurden maanden na afloop van de interventie.

Tuinieren kalmeert na stressvolle gebeurtenissen

Werken in een tuin kan je helpen om te herstellen als je iets stressvols hebt meegemaakt.

In een studie van 2011 stelden onderzoekers de deelnemers aan de studie bloot aan een stressvolle activiteit. Vervolgens vroegen ze de helft van de groep om rustig te lezen en de andere helft om te tuinieren.

Toen de onderzoekers de niveaus van het stresshormoon cortisol in hun lichaam testten, vonden ze dat de tuiniergroep beter hersteld was van de stress dan de leesgroep. De tuiniergroep meldde ook dat hun stemmingen in een positieve staat waren teruggekomen – terwijl minder lezers dat hadden gedaan.

Lees ook: 4 Voordelen van hybride systemen