Waarom is customer churn optimization zo belangrijk anno 2019?

By | december 6, 2019

Als klanten ongelukkig zijn, stoppen ze met zakendoen met jou. Zo eenvoudig is het. Hoe meer klanten er weggaan, hoe minder je groeit. Als je jouw klanten wilt behouden, dan moet je je richten op de klantenbinding.

De customer churn heeft een aanzienlijke impact op je bedrijf omdat het de inkomsten en winsten verlaagt. Maar verrassend genoeg hebben meer dan 2 op de 3 bedrijven geen strategie om customer churn te voorkomen. Het is dan ook zeer belangrijk om te weten hoe je bedrijf het beste churn optimization kunt doen om customer churn te voorkomen.

Er is geen enkel bedrijf ter wereld dat nog nooit een klant heeft verloren.

En elk bedrijf gaat er anders mee om: sommigen gaan meteen op zoek naar nieuwe klanten om het verlies te vervangen, anderen gooien al hun krachten in de analyse van wat er mis ging en hoe ze anderen die proberen weg te lopen, de mond kunnen snoeren.

Dit probleem wordt customer churn genoemd – het aantal klanten dat een bedrijf in een bepaalde periode verlaat.

Wat is customer churn?

De customer churn wordt berekend aan de hand van het aantal klanten dat je bedrijf in een bepaalde periode verlaat. In een meer nuchtere zin laat de churn rate zien hoe je bedrijf het doet om klanten aan je zijde te houden.

Maar waarom is churn zo belangrijk voor bedrijven?

Nou, het korte antwoord is – omdat het voor klanten te duur is om te stoppen met zaken doen met jou.

Waarom doet het er toe?

Voor veel bedrijven is customer churn een echte hoofdpijn, omdat het laat zien hoe goed (of slecht) ze zijn in het aan hun zijde houden van klanten.

Ten eerste is het het financiële aspect van churn dat de meeste problemen veroorzaakt.

De tweede reden ligt in het feit dat hoe meer klanten een bedrijf behoudt, hoe meer inkomsten het verdient!

Het rapport van de Harvard Business School beweert bijvoorbeeld dat een stijging van de churn rates met 5% gemiddeld resulteert in een stijging van 25% – 95% van de winst. En het leeuwendeel – 65% van de omzet van een bedrijf is afkomstig van bestaande klanten!

Dezelfde waarheden worden onthuld door KPMG, die ontdekte dat het behoud van klanten de belangrijkste drijfveer is voor de omzet van een bedrijf.

Indrukwekkend, nietwaar? Het is dus volkomen logisch dat de focus op het verminderen van churn van het grootste belang is, aangezien het winstgevend is om je klanten te houden! Toch begrijpen niet al te veel bedrijven dit en hebben ze nog steeds moeite om een succesvolle strategie voor het voorkomen van churn te implementeren.

Lees ook: Zal een slim systeem voor huisbeveiliging je huis veiliger maken?